تحقیق خراسان شمالي

دسته بندي : علوم انسانی » جغرافیا
دانلود تحقیق با موضوع خراسان شمالي،
در قالب word و در 21 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:

خراسان شمالي ، سرفصل سبز زندگي
خراسان بزرگ كه با مساحتي برابر 295524  كيلومترمربع يك پنجم وسعت كشور ايران را در بر مي گرفت وسيعترين استان كشور بود و به تنهايي برابر با 7 كشور اروپايي شامل سوئيس ، اتريش ، دانمارك ، هلن ، بلژيك ، لوكزامبورگ و چك وسعت داشت .
مساحت زياد اين استان از مهمترين عوامل بازدارنده در به ثمر رسيدن تلاشها براي توسعه و عمران اين منطقه بشمار مي رفت .
پس از پيروزي انقلاب تعداد زيادي از استانهاي كشور تقسيم شدند و نتايج خوبي اين تقسيمات در محروميت زدايي و ايجاد تعادل در مناطق مختلف كشور ايجاد نمود .
آرزوي ديرينه مردم خراسان بزرگ در سال  1383  به ثمر نشست و خراسان به سه استان :
الف ) خراسان رضوي به مركزيت شهرستان مشهد
ب ) خراسان شمالي به مركزيت شهرستان بجنورد
ج ) خراسان جنوبي به مركزيت شهرستان بيرجند تقسيم شد .
حدود موقعيت استان خراسان شمالي :
استان خراسان شمالي بين مدارهاي  42 / 36  تا  14 / 38  عرض شمالي و نصف النهارهاي  3 / 56  تا  3 / 58  طول شرقي قرار گرفته است . اين استان از شمال با كشور جمهوري تركمنستان ( با 270 كيلومتر مرز مشترك )  از مشرق و جنوب با استان خراسان رضوي ، از جنوب غربي با استان سمنان و از غرب با استان گلستان همسايه مي باشد .
تنوع اقلیم های مختلف در استان خراسان شمالی به علت وجود « کوهستان ها » ، « جنگل ها » ، مراتع وسیع و منابع آبی فراوان بسیار چشمگیر است . این استان دارای آب و هوای متنوع در مناطق مخلتف است که عبارتند از : « آب و هوای سرد کوهستانی » در نواحی مرتفع « آلا داغ » و « کپه داغ » ، « آب و هوای معتدل کوهستانی » و « آب و هوای نیمه بیابانی – کوه پایه ای » در بخش هایی از « مانه » ، « سملقان » و « جنوب استان » . اما به طور کلی استان خراسان شمالی دارای « آب و هوای معتدل کوهستانی » است .
« رودخانه اترک » تنها رود دایمی موجود در استان است . وجود چشمه های مختلف و سرشاخه های متعدد « رودخانه اترک » و « چهار سد بزرگ بیدو » در اسفراین ، « شورک و بارزوی شیروان » و « شیرین دره » ، « مانـــه » و « سلمقان » از منابع مهم تامین آب مورد نیاز استان محسوب می شوند  ...

دسته بندی: علوم انسانی » جغرافیا

تعداد مشاهده: 4961 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 21

حجم فایل:92 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 21 صفحه، قابل ویرایش.