تحقیق زندگي نامه و آثار شيخ فضل بن الحسن طبرسي

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ
دانلود تحقیق با موضوع زندگي نامه و آثار شيخ فضل بن الحسن طبرسي،
در قالب word و در 14 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
علاّمه بزرگوار امين الاسلام، ابوعلي فضل بن حسن طَبْرِسي از جمله انديشمندان نادري است كه هر چند در دانشهاي رايج عصر خويش خبره بود، منزلت او در تفسير، تمام ابعاد و جوانب علمي‌اش را تحت شعاع قرار داده، وي را به مثابة مفسّري سترگ در دنياي دانش و معرف معرفي كرد. در اين نوشتار برآنيم كه به گوشه‌هايي از زندگي هفتاد و نه (يا هشتاد) سالة اين مفسّر قرآن و پيشواي مفسران بپردازيم.
ولادت
او به سال 468 (يا 469 ق.)[1] ديده به جهان گشود و حسن بن فضل طبرسي پدر آن عزيز، او را «فضل» ناميد.[2] اصل و منشأ «فضل بن حسن» طبرسي «تفرش» بوده و به همين سبب به «طَبْرسي» معروف و مشهور گشته است؛[3] هر چند دليلي بر ولادت يا اقامت او در آن ديار علم خيز در دست نيست. در مقابل، گروهي از شرح حال نويسان، طبرسي را اهل طبرستان (مازندران امروز) دانسته‌اند،[4] ليكن وجود دلايلي روشن بر يكي بودن طبرس و تفرش آن ادعاها را مخدوش مي‌سازد؛[5] كه مي‌توان به برخي از آنها اشاره كرد:
بيهقي (معروف به ابن فندق) كه از معاصران طبرسي است[6] در بيان شرح حال او مي‌گويد «طبرس منزلي است ميان قاشان (كاشان) و اصفهان. اصل ايشان از آن بقعت بوده است».[7] همچنين يعقوبي[8] و علامه مجلسي،[9]طبرسي را معرّب تفرشي و منسوب به تفرش از توابع قم مي‌دانسته‌اند.
اين ناحيه نخست از توابع قم بوده و امروزه از شهرهاي استان مركزي به شمار مي‌رود. اين شهر به دليل نزديكي‌اش به قم، در آغاز ورود اسلام، مذهب تشيع را پذيرفت.[10]
تحصيل
فضل بن حسن دوران كودكي و تحصيل خود را در جوار بارگاه ملكوتي امام هشتم ـ عليه السّلام ـ گذراند و پس از چند سال حضور در مكتب، و فراگيري خواندن و نوشتن و يادگيري قرائت قرآن، خود را به منظور تحصيل علوم اسلامي و شركت در جلسه درس بزرگان دين آماده ساخت. او در فراگيري علومي چون ادبيات عرب، قرائت، تفسير، حديث، فقه، اصول و كلام فوق‌العاده تلاش كرد، بدان حد كه در هر يك از آن رشته‌ها صاحبنظر گرديد. با وجودي كه در مدارس آن عصر، علومي چون حساب، جبر و مقابله رايج نبود و كسي براي فراگيري آن رغبت نمي‌ورزيد، او به سوي آن علوم شتافت و از صاحبنظران آن فن به شمار مي‌آمد ...

دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ

تعداد مشاهده: 6491 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 14

حجم فایل:17 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 14 صفحه، قابل ویرایش.