تحقیق آمريكا و بحران اقتصادي ايران در دوره نخست‌ وزيري دكتر مصدق

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ
دانلود تحقیق با موضوع آمريكا و بحران اقتصادي ايران در دوره نخست‌ وزيري دكتر مصدق،
در قالب word و در 31 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
امريكا و بحران اقتصادي ايران در دوره نخست‌وزيري دكتر مصدق
اميدهاي مصدق به مساعدت دولت امريكا براي مواجهه با مشكلاتي كه پدرخوانده آن كشور، يعني انگلستان، براي ايران به‌وجود آورده بود، او را با شرايط دشواري مواجه نمود. مصدق گمان مي‌كرد امريكاييها از ترس سلطه كمونيسم بر ايران، حمايت از او را بر مناسبات دوستانه با انگليس ترجيح خواهند داد اما هم خطر كمونيسم در ايران بدان‌حد كه مصدق درباره آن غلو مي‌كرد نبود و هم‌ اهميت استراتژيك هم‌پيماني با انگليس براي امريكا، كمتر از اهميت خطر شيوع كمونيسم در ايران به‌نظر نمي‌رسيد.
به‌هرحال شكست مصدق در كسب مساعدت امريكا، براي آن كشور نيز يك شكست بي‌سروصدا و مزمن به همراه داشت و آن اين‌كه اعتماد و محبتي كه ايالات‌متحده توانست به پشتوانه سياست عدم مداخله در امور كشورها و نيز برخي حمايتها از ايران در برابر شوروي، در دل ايرانيان براي خود ايجاد كند، ديگر از بين رفت.
روابط ايران و امريكا در دوران نخست‌وزيري دكتر محمد مصدق به‌شدت تحت‌تاثير مناقشه نفتي ايران و انگليس بود اما به‌نظر مي‌رسد تحليل نادرست دكتر مصدق از جايگاه ايران در سياست خارجي امريكا در دوران جنگ سرد و ناتواني از درك روابط عميق امريكا و انگلستان، موجب شد وي در سالهاي 1330ــ1332 براي مقابله با مشكلات سياسي و اقتصادي ايران، بيش‌ازاندازه به امريكا خوش‌بين باشد. روش مصدق براي جلب توجه امريكاييها و فاصله‌انداختن ميان امريكا و انگليس، نه‌تنها مفيد نبود بلكه زيانهاي غيرقابل جبراني را در پي داشت. به‌نظر مي‌رسد دكتر مصدق به حمايت اقتصادي امريكا بيش از حمايت سياسي آن دل بسته بود و تصور مي‌كرد به پشتوانه كمكهاي امريكا خواهد توانست سرانجام بر مشكلات اقتصادي ناشي از كاهش درآمدهاي نفتي فائق آيد. اين مقاله مي‌كوشد رفتار امريكا در برابر تقاضاهاي اقتصادي دكتر مصدق را ارزيابي كند ...
دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ

تعداد مشاهده: 6885 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 31

حجم فایل:19 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل