تحقیق بررسی مختصر علل عقب ماندگی تمدن اسلامی ایران در دوره قاجار و پهلوی

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ
دانلود تحقیق با موضوع بررسی مختصر علل عقب ماندگی تمدن اسلامی ایران در دوره قاجار و پهلوی،
در قالب word و در 26 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
مقدمه :
به طوری که تاریخ شهادت می دهد ، ما ایرانیان در طول زندگانی چندین هزار ساله خود با ملل و اقوام گوناگون عالم ، به اقتضای عوامل تاریخی گاهی روابط دوستانه و گاهی روابط خسمانه داشته ایم . یک سلسله افکار و عقاید در اثر روابط از دیگران به ما رسیده است ، همچنان که ما نیز به نوبه خود در افکار و عقاید دیگران تاثیر کرده ایم . هر جا که پای قومیت و ملیت دیگران به میان آمده مقاومت کرده و در ملیت دیگران هضم نشده ایم و در عین اینکه به ملیت خود علاقه مند بوده ایم این علاقه مندی زیاد تعصب آمیز و کورکورانه نبوده و سبب کور باطنی ما نشده است تا ما را از حقیقت دور نگاه دارد و قوه تمییزرا از ما بگیرد و در ما عناد و دشمنی نسبت به حقایق به وجود آورد .
از ابتدای دوره هخامنشی که تمام ایران کنونی به اضافه قسمتهایی از کشور همسایه تحت یک فرمان در آمد ، تقریبا دو هزار و پانصد سال می گذرد . از این 25 قرن ، نزدیک 14 قرن آن را با اسلام به سر برده ایم و این دین در متن زندگی ما وارد و جزء زندگی ما بوده است . با آداب این دین کام اطفال خود را برداشته ایم و با آداب این دین زندگی کرده ایم ، با آداب این دین خدای یگانه را پرستیده ایم و با آداب این دین مرده های خود را به خاک سپرده ایم .
تاریخ ما ، ادبیات ما ، قضاوت ما و دادگستری ما ، فرهنگ و تمدن ما ، شوون اجتماعی ما و بالاخره همه چیز ما با این دین توام بوده است ، نیز به اعتراف همه مطلعین ، ما در این خدمات ارزنده و فوق العاده و غیر قابل توصیفی به این تمدن اسلامی نموده ایم و در ترقی و تعالی این دین و نشر آن در میان سایر مردم جهان از سایر ملل مسلمان – حتی خود اعراب – بیشتر کوشیده ایم . (1)
آری یک روز ما استادان فلسفه ، طب ، اختر شناسی ، ریاضیات ، نقاشی ، پزشکی ،فیزیک ، شیمی ، اخلاق ، حقوق ، هنرهای زیبا ، تاریخ و جغرافیا و ....... بوده ایم و از اقصی نقاط عالم واز آن جمله غرب ، جویندگان علم و دانش به سوی ما می آمدند و از خرمن فرهنگ و تمدن ما بهره مند می شوند و اینک چنین بیچاره و زبون شده ایم که همواره چشم به راه آن سامانیم و
دیروز مسلم آیت اقبال و مکرمت
امروز گو چه شد که چنین نا مکرم است ؟
دیروز مسلم از شرف علم سر بلند
امروز پشت مسلم و اسلامیان خم است !
دیروز محرم حرم غیر مسلمین
امروز بین در حرم خود چه محرمی است ؟!
آن اقتدار چه شد و وین انکسار چیست ؟
آن را چگونه و اینش چه مغتم است ؟!
برای بیداری از خواب گران و بدست آوردن عزت از دست رفته راهی بهتر از آگاهی از گذشته پر افتخار ، و شناختن تعلیم و تربیت صحیح اسلامی نیست ، زیرا چنین آگاهی و شناخت است که می تواند نشان دهد که چگونه ملتی می تواند در اثر شناخت پیمودن راه و رسم صحیح زندگی و داشتن رهبرانی آگاه و کوشش در راه به وجود آوردن کشوری نیرومند و مستقل و دارای فرهنگ و تمدن غنی و جامع الاطراف گردد و به دیگر ملل و اقوام آقایی نماید ...
دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ

تعداد مشاهده: 6255 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:20 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل