تحقیق تاريخ ايران پيش از اسلام

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ
دانلود تحقیق با موضوع تاريخ ايران پيش از اسلام،
در قالب word و در 20 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:

اگر بخواهيم تاريخ ايران پيش از اسلام را بررسي ‌‌کنيم بايد از مردماني که در دوران نوسنگي در فلات ايران زندگي مي‌‌کردند نام ببريم. پيش از مهاجرت آريائيان به فلات ايران، اقوامي با تمدن‌هاي متفاوت در ايران مي‌زيستند که آثار زيادي از آنها در نقاط مختلف فلات ايران مانند تمدن جيرفت (در کرمانِ کنوني) و شهر سوخته در سيستان، و تمدن ساکنان تمدن تپه سيلک (در کاشان)، تمدن اورارتو و ماننا (در آذربايجان)، تپه گيان نهاوند و تمدن کاسي‌ها (در لرستان امروز) بجاي مانده است. اما تمدن اين اقوام کم کم با ورود آريائيان، در فرهنگ و تمدن آنها حل شد.
براي بررسي تاريخ ايران پيش از اسلام بايد از ديگر تمدنهاي باستاني آسياي غربي نيز نام ببريم. شناخت اوضاع و رابطه اين مناطق ايران در رابطه با تمدن‌هاي ديگر نظير سومر - اکد، کلده - بابل - آشور، و غيره نيز مهم است.

ايلاميان
ايلاميان يا عيلامي‌ها اقوامي بودند که از هزاره سوم پ. م. تا هزاره نخست پ. م. ، بر بخش بزرگي از مناطق جنوب و غرب ايران فرمانروايي داشتند. بر حسب تقسيمات جغرافياي سياسي امروز، ايلام باستان سرزمين‌هاي خوزستان، فارس، ايلام و بخش‌هايي از استان‌هاي بوشهر، کرمان، لرستان و کردستان را شامل مي‌شد.
آثار كشف ‌شده تمدن ايلاميان، در شوش نمايانگر تمدن شهري قابل توجهي است. تمدن ايلاميان از راه شهر سوخته در سيستان، با تمدن پيرامون رود سند هند و از راه شوش با تمدن سومر مربوط مي‌شده است. ايلاميان نخستين مخترعان خط در ايران هستند.
به قدرت رسيدن حكومت ايلاميان و قدرت يافتن سلسله عيلامي پادشاهي اوان در شمال دشت خوزستان مهم ‌ترين رويداد سياسي ايران در هزاره سوم پ. م. است. پادشاهي اَوان يکي از دودمان‌هاي ايلامي باستان در جنوب غربي ايران بود. پادشاهي آوان پس از شکوه و قدرت کوتيک ـ اين شوشينک همچون امپراتوري اکد، ناگهان فرو پاشيد؛ اين فروپاشي و هرج و مرج در منطقه در پي تاخت و تاز گوتيان زاگرس نشين رخ داد. تا پيش از ورود مادها و پارسها حدود يك هزار سال تاريخ سرزمين ايران منحصر به تاريخ عيلام است ...


دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ

تعداد مشاهده: 4945 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:141 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 20 صفحه، قابل ویرایش.