تحقیق سلسله سامانيان

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ
دانلود تحقیق با موضوع سلسله سامانيان،
در قالب word و در 15 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
اواخر قرن سوم و قرن چهارم را مي‌توان عصر طلايي ايران بعد از اسلام ناميد.سلسلۀ سامانيان كه در شرق ايران،در منطقه ماوراء النهر خراسان بزرگ حاكم بودند تحولات فرهنگي وتمدني عظيمي را به وجود آوردند و در طول يك قرن حكومت زمينه مناسبي را براي تبلور نبوغ ايراني فراهم آوردند. اینان گرچه كاملاً مستقل نبوده و بخشي از قلمرو وسيع خلافت عباسي محسوب مي‌شدند ولي در اين منطقه از نفوذ واستقلال نسبي برخوردار بودند.
 پيشينه وخاستگاه سامانيان
سامانيان كه نسب خود را به بهرام چوبين مي‌رسانند از فرزندان سامان خدات هستند، وي از افراد صاحب نفوذ در ماورالنهر بود که در دوران خلافت هشام بن عبدالملك اموي به والي خراسان (اسدبن عبدالله قَشري) تقرب يافت و اسلام آورد. او چهار پسر به نام‌هاي (نوح،احمد،يحيي،الياس) داشت كه مأمون آنها را مقرّّب داشت. والي خراسان (غسان بن عباد) در سال 204 ه‍.ق به هر یک از آنها حکومتی واگذار نمود.
 با آغاز زمامداري طاهريان در 206 ه‍.ق، طاهر نيز آنان را در مناصب گذشته ابقاء نمود.
احمد پسر نوح براي اولين بار در ماوراءالنهر حكومتي واحد ايجاد كرد و از سال 242 تا 250 ه‍.ق امور سياسي و نظامي ماوراءالنهر را به دست گرفت. او هفت پسر داشت به نام‌هاي (نصر – يعقوب- يحيي – اسد- اسماعيل- اسحاق- حميد) بعد از فوت او نصر در سمرقند به جاي او نشست و برادرش اسماعيل را حاكم بخارا نمود و نیز وی را به جانشيني برگزيد...


دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ

تعداد مشاهده: 4806 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 15

حجم فایل:13 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 15 صفحه، قابل ویرایش.