تحقیق عثمانيان از بيابانگردي تا امپراتوري

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ
دانلود تحقیق با موضوع عثمانيان از بيابانگردي تا امپراتوري،
در قالب word و در 15 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
در جنگ جهاني اول (۱۹۱۸- ۱۹۱۴ ميلادي) با آنكه دولت ايران رسماً اعلام بي طرفي كرده بود، كشور ما نيز به صحنه كارزار بدل شد. روس ها و انگليسي ها و عثماني ها، هر يك از سويي، ايران را اشغال كردند، آلماني ها هم به ياري جاسوسان خود به تحريكات گسترده اي دست زدند و كم مانده بود كه استقلال ايران يكسره از ميان برود. طبقات مختلف مردم، هر يك به شيوه اي، در مقابل اين تجاوز آشكار واكنش نشان دادند، از جمله مردم دلير تنگستان قيام تاريخي و فراموش ناشدني خود را آغاز كردند كه متأسفانه با وجود همه جانفشاني ها با شكست روبه رو شد. مردم ما، از دير باز با استعمار روس و انگليس آشنايي دارند، اما متأسفانه درباره تاريخ عثماني آگاهي ها كمتر است. از اين رو است كه عده اي از خوانندگان اين سلسله مقالات از ما خواسته اند كه درباره امپراتوري عثماني و ظهور و سقوط آن به انتشار اطلاعات بيشتري بپردازيم. از آنجا كه شيوه ما پاسخگويي به خواست خوانندگان است، در اين شماره، ماجراي مهاجرت مليون ايراني و تشكيل «كميته دفاع ملي» را موقتاً قطع مي كنيم و در چند شماره آينده به بخش هاي مهمي از تاريخ عثمانيان و امپراتوري عثماني مي پردازيم.
از ميان چند قوم بزرگ بيابانگرد جهان، دو قوم در تاريخ اسلام نقش بسيار مهمي داشته اند: اعراب و عثمانيان. «جرجي زيدان» دركتاب خود به نام «تاريخ تمدن اسلام» دراهميت ظهور قدرت عثمانيان مي نويسد:
« مغول ها در روزگار سياهي بر مسلمانان تاختند و خلافت عباسي را در بغداد برانداختند و ممالك اسلامي را به حال احتضار گذاشتند. تا چندي كسي از ميان مسلمانان برنخاست كه پراكندگي آنان را جمع كند، تا آن كه سلاطين عثماني از طرفي و سلاطين صفوي از طرف ديگر، ظهور كرده حكومت هاي اسلامي را تشكيل دادند و از آن موقع دوره دوم تاريخ اسلامي آغاز گرديد...»
به راستي هم بعد از حمله مغول در هرگوشه از جهان اسلام گروهي حكومت مي كردند كه اغلب نيز با هم جنگ و جدل داشتند وشگفت آن كه تمام اين امارت ها رسماً از خليفه عباسي مقيم مصر اطاعت داشتند و ظاهراً با وي بيعت مي كردند! به قول جرجي زيدان «در چنين موقعي عثمانيان قيام كردند و هنگامي كه اسلاميان احتياج به يك حكومت مركزي مقتدر داشتند، حكومت مقتدري براي آنان تشكيل دادند و شهر قسطنطنيه را- به نام اسلام گشودند و با بزرگ ترين پادشاهان اروپا جنگ كرده آنان را تا «هنگري» راندند و شهر «وين»، پايتخت هنگري، را محاصره كردند و درياي مديترانه را پيموده تا كرانه اسپانيا رفتند و اروپا را به لرزه درآوردند. آنگاه به مشرق رو آوردند و عراق را مسخر ساختند و به سمت جنوب غربي حمله آورده شام و مصر را گرفتند... در زمان سلطان سليمان عثماني وسعت ممالك عثمانيان از «بوداپست» تا اسوان و كرانه نيل، از رود فرات تا تنگه «جبل طارق» امتداد يافت (۹۷۴- ۹۲۶) و تمام ممالك غربي اسلامي به تصرف دولت عثماني درآمد... در همان ايام پادشاهان صفوي نيز در ايران برخاسته دولت شيعي اسلامي بزرگي تشكيل دادند و تمام شيعيان را در زير پرچم يك حكومت شيعي در آوردند ...

دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ

تعداد مشاهده: 4777 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 15

حجم فایل:20 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 15 صفحه، قابل ویرایش.