تحقیق دوران قاجار

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ
دانلود تحقیق با موضوع دوران قاجار،
در قالب word و در 17 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
قاجار نام دودماني است که از ۱۷۹۴ تا ۱۹۲۵ بر ايران فرمان راند.
ايل قاجار
قاجارها قبيله‌اي از ترکمان‌هاي منطقه استرآباد (گرگان) بودند. قدرت يافتن قاجارها به عهد صفوي و شاه عباس کبير برمي‌گردد؛ ابتدا در شمال رود ارس ساکن بودند و در آن زمان بدليل کمک‌هاي بزرگي که به دربار صفوي مي‌نمودند، قدرت بيشتري يافتند و سپس دسته‌اي از آنان در غرب استرآباد و در دشت گرگان سکني گزيدند.
ايشان تبار خود را به کسي به نام قاجار نويان مي‌رساندند که از سرداران چنگيز بود. نام اين قبيله ريشه در عبارت آقاجر به معناي جنگجوي جنگل[نياز به ذکر منبع] دارد. پس از حمله مغول به ايران و ميان‌رودان، قاجارها نيز به همراه چند طايفه ترکمان و تاتار ديگر به شام کوچيدند. هنگامي که تيمور گورکاني به اين نقطه تاخت قاجارها و ديگر کوچندگان را به بند کشيد و سرانجام آنها را به خانقاه صفوي در آذرآبادگان بخشيد. پس از آن قاجارها يکي از سازندگان سپاه قزلباش شدند.
سلطنت
بنا بر بعضي منابع تاريخي[نياز به ذکر منبع] مادربزرگ آقا محمد خان بيوه شاه سلطان حسين صفوي بود که در هنگام حمله محمود افغان به اصفهان از شاه سلطان حسين باردار بود و بدليل علاقه زياد شاه به وي، براي جلوگيري از اسارت او بدست افغانها، توسط سران قزلباش فراري داده شد و بعد از قتل شاه سلطان حسين به زوجيت پدر بزرگ آقا محمد خان درآمد. بنا به اين روايت پدر آقا محمد خان، محمد حسن خان قاجار، در اصل فرزند شاه سلطان حسين صفوي بوده‌است و به همين دليل ارتباط نزديک و پايداري بين بازماندگان دودمان صفوي و شاهان دوره قاجاري وجود داشته‌است ...


دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ

تعداد مشاهده: 6010 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 17

حجم فایل:98 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل