تحقیق نقش آثار تخيلي در آماده سازي جوانان براي جامعه اطلاعاتي

دسته بندي : علوم انسانی » روان شناسی
دانلود تحقیق با موضوع نقش آثار تخيلي در آماده سازي جوانان براي جامعه اطلاعاتي،
در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
چكيده
هدف اين مقاله، بررسي جايگاه مطالعه در كسب  توانايي  اطلاعاتي در ميان نسل جوان  است؛ و توجه به اينكه تا چه اندازه مي توان اين مهارت را بوسيله آثار تخيلي چه از طريق كتاب و چه از طريق وسايل الكترونيكي افزايش داد. گرچه توجهي به ماهيت اصلي مهارتهاي سوادآموزي شده است اما  آثار اندكي در خصوص بررسي نقش آثار تخيلي  در ارتقاء افراد با سواد اطلاعاتي وجود  دارد.  مدت مديدي است كه آثار تخيلي نقش مهمي در كسب  مهارتهاي مطالعه  ايفا نموده است. ولي در اين ميان به نقش كمكي اين نوع آثار در رشد قوه تخيل ، درك داستان و لذت بهره مندي از داستان توجهي نشده است. مطالعه  به نوبه خود در رشد جسماني، عقلاني، زباني ، احساسي و عاطفي ، شخصيتي ، اجتماعي ، اخلاقي و روحي افراد نقش به سزايي دارد. آثار تخيلي به  رشد ذهني و عاطفي افراد كمك مي كنند و در واقع  افراد بشر از طريق داستان چيزهاي بسيار  زيادي مي آموزند.   در عصر غناي  اطلاعات ، نهادهاي آموزشي  و برنامه هاي تكويني ديجيتالي كه مهارت هاي اينترنتي و رايانه اي را در بر دارند، بر ضرورت سواد اطلاعاتي تاكيد مي ورزند.شكي نيست كه در  عصر اطلاعاتي به منظورت توانمند ساختن  افراد در حفظ و نگه داري اطلاعات به چنين استراتژيهايي نياز داريم ، اما توان اطلاعاتي افراد از طريق پيشرفت توانايي اطلاعاتي در زمينه هاي مورد نياز به واقعيت مي رسد. توانايي اطلاعاتي، مستلزم يك سري مهارتهايي است كه علاوه بر دانش  مهارتهاي فني و منابع اطلاعاتي ، سواد عمومي را نيز  شامل مي شوند. رشد روزافزون آثار مكتوب در باره سواد اطلاعاتي،  بيشتر روي دو مورد اوليه تأكيد دارند. ولي اين دو ، فقط بخشي از مسأله مي باشند تصور كنيد كه اگر نوجوان يا بزرگسالي قادر به مطالعه  نباشد چه اتفاقي خواهد افتاد، دنيايي از اطلاعات شايد از لحاظ فيزيكي و يا رسمي در دسترس باشد ، هنگامي اين اطلاعات ارزش خواهد داشت كه توانايي خواندن و مطالعه وجود داشته باشد.
آثار تخيلي امروزه  نه تنها در قالب چاپي بلكه در قالب هاي الكترونيك و صفحات وب نيز ارائه مي شوند.  آثار تخيلي به صورت الكترونيكي و استفاده از امكانات الكترونيكي موجود نقش  مهمي در كسب توانايي اطلاعاتي ايفاء مي كنند. به عنوان مثال معلوم شده است كه در استراليا با داشتن چنين امكاناتي خيلي از پسرها را به مطالعه  تشويق كرده است.
 عليرغم ازتباط مشخص بين استفاده از آثار تخيلي و توسعه مهارتهاي سوادآموزي و اهميت چنين مهارتهايي در تربيت افراد با سواد اطلاعاتي فاصله قابل توجهي ميان آثار مكتوب راجع به شناسايي اين آثار و درك نقش اين آثار تخيلي وجود دارد. مطالعه اي در انگلستان و استراليا طراحي شده است كه مي خواهد ضمن نگاهي به رئوس مطالب ، اين موارد را با مقررات مدرسه و كتابخانه هاي عمومي در هم بياميزد. تفاوت بين آماده سازي  كتابخانه هاي مدارس انگليس و استراليا توان بالقوه اي را براي تحقيقات بعدي ايجاد كرد. ....

دسته بندی: علوم انسانی » روان شناسی

تعداد مشاهده: 4927 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:22 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش.